راهنما و نرم افزار دزدگیر اماکن

دوربین مداربسته – معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته – معرفی انواع دوربین مداربسته

در این مقاله که توسط تیم مستر حفاظت تهیه شده انواع دوربین های مداربسته و عملکرد های آنها را به شما معرفی خواهیم کرد .

با توجه به وقوع سرقت در اماکن مختلف مسکونی و تجاری نیاز است تا افراد از مال و جان خود محافظت نمایند. برای تامین امنیت مکان های مختلف، روش های زیادی وجود دارد که از آن میان می توان به گذاشتن حفاظ های فلزی بر روی دیوارها، استفاده از درب های ضد سرقت، به کار بردن آژیر و دزدگیر و قفل های قدرتمند در ورودی ساختمان ها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

انواع دوربین مداربسته براساس تکنولوژی

تکنولوژی دوربین های مداربسته یکی از معیارهاییست که می توان این نوع سیستم های نظارتی و امنیتی را تقسیم بندی نمود. در حال حاضر دوربین های مداربسته موجود در بازار در دو تکنولوژی عرضه می شوند: سیستم های آنالوگ HD و تحت شبکه.

دوربین مداربسته آنالوگ

ابتدایی ترین نسل از دوربین های مداربسته دوربین های آنالوگ می باشند که به علت کارایی و قیمت مناسبی که دارند هنوز هم در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند. امواجی که در این دوربین ها جهت دریافت و ارسال تصاویر به کار برده می شود امواج آنالوگ بوده و صداها و تصاویر هر کدام با استفاده از یک کابل دو رشته ای به صورت جداگانه انتقال می یابد.

این سیستم ها نیازهای اولیه به دوربین مدار بسته را برطرف کرد اما به مرور چالش های جدید موجب شد تا سیستم های تحت شبکه طراحی و معرفی شوند. قیت بالای این سیستم ها موجب شد کمپانی های سازنده  دست به خلاقیت زده و دوربین  آنالوگ HD را روانه بازار کنند. دوربین مداربسته با تکنولوژی آنالوگ موجود در بازار با نام های دوربین توربو اچ دی، HDCVI, HDTVI و AHD وجود دارند. این نام ها براساس شرکت سازنده آنها انتخاب شده است و تمامی آنها از سیستم آنالوگ HD پیروی می کنند. چنین دوربین هایی طرفداران بسیاری را در بین مخاطبان دوربین مدار بسته پیدا کرد. قیمت مقرون به صرفه این سری از دوربین ها و کیفیت مناسب از مهم ترین ویژگی های جذب مشتری آنهاست.

دوربین مداربسته تحت شبکه:

دوربین مدار بست ه تحت شبکه را با نام دوربین IP نیز معرفی می کنند. کیفیت تصاویر در ساختار شبکه به مراتب بالاتر و بهتر است. ضمن اینکه قابلیت پردازش تصویر به طور گسترده تری در دسترس است. این سیستم ها در نسل های جدید به قابلیت های هوشمند مجهز شده اند. به گونه ای که در طراحی خانه، ساختمان و شهرهای اسمارت کارایی دارند. گرچه ویژگی ها و جذابیت های بالایی دارند اما قیمت بالای آنها موجب شده است تا مشتریان تنها در صورت ضرورت به سراغ این سری از دوربین ها بروند.

تولید کنندگان دوربین های مداربسته در جهت رفع معایب و بالا بردن کیفیت دوربین های آنالوگ اقدام به تولید دوربین های تحت شبکه یا IP نموده اند. به جای امواج آنالوگ در این دوربین ها از امواج دیجیتال جهت تحلیل و بررسی داده ها استفاده می گردد. در واقع از ابتدای دریافت تصاویر، دوربین های IP آنها را به صورت دیجیتال در آورده و تصاویری با کیفیت بالا ارائه می دهند.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ شکل ظاهری

دوربین دام

 

دوربین دام

دوربین  دام

دوربین های مدار بسته دام بسته به نوع کاربرد و میدان دید مورد نیاز، به صورت سقفی نصب می شوند یا از یک قلاب دیواری آویزان می گردند. دوربین های مداربسته دام آنها می توانند آنالوگ یا تحت شبکه، ثابت یا متحرک باشند. گنبدهای PTZ می توانند بچرخند یا بر روی اشیای مورد نظر بزرگنمایی کنند. این دوربین ها می توانند از طریق اشعه مادون قرمز مادون قرمز برای دید در شب مورد استفاده قرار گرفته و یا فقط برای استفاده در روز در مکان های مختلف نصب گردند.

دوربین مداربسته دام گزینه مناسبی برای فضاهای داخلی مانند فروشگاه، ادارات، پارکینگ منازل و مکان های عمومی، هتل ها، بیمارستان ها و … است.

دوربین بولت:

دوربین بولت

 

دوربین بولت

دوربین بولت به دلیل ساختار و ظاهر استوانه ای شکلشان که شبیه به گلوله است، به  BULLET نام گذاری شده اند. دوربین های بولت یکی از پرکاربردترین دوربین های مداربسته در محیط های بیرونی هستند و اغلب جنس بدنه آنها فلزی می باشد. از این رو در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم هستند.  گاها به دوربین مداربسته بولت دوربین بالت نیز گفته می شود.

این نوع از دوربین ها از قابلیت مادون قرمز برخوردار بوده و امکان دید در شب اجسام توسط آنها وجود دارد بنابراین در اماکنی که نیاز به مشاهده تصاویر در تاریکی مطلق می باشند از دوربین های مدار بسته بولت استفاده می شود. لنزهای مختلفی در این نوع از دوربین ها استفاده می شود که از آن میان می توان به لنزهای ثابت، لنز موتورایز و لنز وریفوکال اشاره کرد.

دوربین اسپید دام

 

دوربین اسپید دام

دوربین  اسپیددام:

دوربین اسپید دام (Speed Dome) به دوربین های گردان، چرخشی و PTZ نیز معروفند. این دوربین ها جز قوی ترین دوربین های مداربسته می باشند. این دوربین ها دارای توان چرخشی 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی اند. همچنین دوربین اسپید دام می تواند نقاط دور تحت پوشش را از طریق بزرگنمایی با بالاترین کیفیت تصویر برداری کند. جنس بدنه این دوربین ها فلزی است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *